De Weekend Academie werkt samen met de gemeente Amsterdam en andere partners zoals Jeugdsportfonds, Fonds Nuts Ohra en Fysioeducatief aan een gezondere toekomst voor jongeren en hun ouders. Een belangrijke stap hierin is een regelgeving voor het terugdringen van reclame voor ongezonde voeding voor kinderen omdat zelfregulering onvoldoende werkt. De gemeente Amsterdam wil dat bij sportevenementen voor kinderen geen reclame meer wordt gemaakt voor ongezonde voeding. Ook gemeentelijke sporthallen en zwembaden worden kindermarketing-proof door reclame-uitingen die specifiek gericht zijn op kinderen te verwijderen. Het is voor het eerst dat Amsterdam komt met beleid ten aanzien van sportevenementen en kindermarketing.
Missie
Amsterdam heeft besloten dat uiterlijk in 2020 alle sportevenementen voor kinderen – of waar veel kinderen komen – ‘gezond’ moeten zijn. Zo moet er drinkwater beschikbaar zijn, en voldoende gezonde alternatieven voor ongezonde snacks. Er mag geen reclame voor ongezonde producten gemaakt worden. Datzelfde geldt voor de sporthallen en zwembaden die de gemeente zelf beheert.
De Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht werkt met veel partners aan een gezonde leefstijl voor kinderen, waaronder sport en bewegen, gezonde voeding, school, buurt, community, welzijn, zorg en een gezonde openbare ruimte. Met als stip op de horizon: alle Amsterdamse kinderen op gezond gewicht in 2033.
Voor meer informatie over deze wetgeving en de gezamenlijke aanpak voor een gezondere toekomst. Klik HIER