augustus 08 2020

Communicatie & Ondernemerschap tijdens de Zomerschool

Ik hoop, naast de dingen die ze hebben geleerd, vooral ook dat ze trots zijn op wat ze tijdens de 3 lessen hebben neergezet.

Annemiek Tigchelaar – eigenaar van IdeaLists – gaf tijdens de Zomerschool op OBS de Globe drie workshops over Communicatie & Ondernemerschap. Hoe zij haar middagen bij de Zomerschool heeft ervaren? Je leest het hier!

Het starten van een eigen bedrijf

“Op de Zomerschool heb ik een reeks van drie workshops gegeven aan ruim 20 leerlingen. We gingen aan de slag met het starten van een eigen bedrijf en het promoten hiervan. De sfeer was goed, vooral als het plenaire deel interactief was en als de leerlingen in groepjes aan de slag konden.”

Toekomstgericht denken

“Ik hoop dat de kinderen het leuk vonden om te dromen over een eigen bedrijf in de toekomst en het hierdoor meenemen als 1 van de opties die zij hebben. Dat hun horizon ietsje verbreed is. En ook dat ze meer hebben geleerd over hoe het is om een bedrijf te starten en te runnen.

Allereerst om na te denken wat voor bedrijf, hoe je het aanpakt en hoe je het vervolgens promoot. Voor dit laatste hebben ze een advertentie gemaakt en een pitch waarin ze in 1 minuut hun bedrijf presenteerden aan een mogelijke investeerder. In beide waren ze heel creatief. Ze kwamen snel met veel ideeën en goede plannen. En zelfs de leerlingen die het spannend vonden om te presenteren, stonden met ondersteuning van een begeleidster voor de klas voor hun pitch. Ik hoop, naast de dingen die ze hebben geleerd, vooral ook dat ze trots zijn op wat ze tijdens de 3 lessen hebben neergezet.”

Creativiteit voorop!

“De leerlingen waren geïnteresseerd in het onderwerp ‘je eigen bedrijf starten’ en stelden veel goede vragen hierover. Bijvoorbeeld vragen over wat nu eigenlijk een onderneming is, of ondernemen meer of minder stress geeft dan een baan en hoeveel je ermee kunt verdienen. We hadden een leuk gesprek met elkaar hierover.

Ook creativiteit was er volop. Van het bedenken van de bedrijfsnaam tot het logo ontwerp en van het maken van de advertentie tot het benoemen van hun sterke punten tijdens de pitch.”